הורים רבים תוהים מה מסמלים הצבעים בציורי ילדיהם, ומה ניתן ללמוד מכך על מצב רוחו, או על אופיו של ילדם.
בגיל צעיר בחירת הצבעים נעשית באופן מקרי, ואין משמעות מיוחדת לצבע זה או אחר. עיקר עיסוקו של הילד בציור הוא לשם הפקת הנאה, ואין לדידו משמעות לכלי הציור או לצבע.
בערך בגיל 3 הילד לומד להכיר ולהבחין היטב בין הצבעים השונים, ומתחילה להראות העדפה בבחירת הצבעים.
בגילאי 3-6 בחירת צבעי האלמנטים המצוירים היא לפי העדפתו של הילד, ולא על פי צבע האלמנט במציאות, כך שילד עשוי לצייר שמים בסגול ואדמה כחולה.
הסטטיסטיקה מראה שילדים עד גיל 6 מעדיפים את צבעי היסוד: אדום כחול וצהוב בתוספת של הירוק.
נדיר יהיה לראות ילד המגלה העדפה לצבעים חום שחור או אפור. לרפרטואר הזה בנות מוסיפות לעיתים ורוד וסגול, העדפה שכמעט ואינה נראית אצל בנים.
במידה וילד סביב גיל 6 מראה העדפה עקבית לצבעים כהים, למרות קיומם של כל הצבעים האחרים, כדאי לבדוק האם קיים קושי אתו מתמודד הילד. הצבעים הכהים יכולים להעיד על פסימיות, סגירות, דכדוך, קושי להעז. אלו ילדים שמאיזושהי סיבה הצרכים הבסיסים של צחוק דבור וכדומה מדוכאים אצלם.
על פי רוב הצבע הראשון שילדים יבחרו מבין מגוון צבעים יהיה צבע אדום. צבע חם, אנרגטי, דומיננטי ובולט לעין. במידה וילד מבוגר יותר ימשיך לגלות העדפה לצבע האדום נוכל לדבר על ילד בעל מזג סוער, פעלתן, דברן לעיתים חסר שקט או אף תוקפן. ( תוקפנות לעיתים קרובות מתבטאת בצבעים אדום ושחור ).
הצבע הכחול הינו צבע המייצג רוגע , שלווה, יציבות ואיזון. ילדים המגלים העדפה לצבע זה הם על פי רוב ילדים שלווים יותר, רציונאליים וממוקדים יותר.
צהוב הינו צבע שמראה על אופטימיות שמחת חיים, פתיחות מחשבתית וסקרנות אינטלקטואלית, ניכרת העדפה שלו אצל ילדי הגן וחלה ירידה בהעדפתו עם הכניסה לגיל ההתבגרות, ועליה בבחירתו לקראת גיל בוגר יותר.
הצבע הירוק מופיע רבות בציורי ילדים ויכול להצביע על ילד בעל ביקורת עצמית, דיוק ורצון לבסס את עצמו על עובדות קימות. ילד אשר זקוק ליציבות שקט ושלווה יחד עם יכולת שיש לו לראות מצבים בראיה חדשנית יצירתית ומרעננת.
כתום הינו צבע המסמל אנרגיה, יצירה והתלהבות ולפיכך ילדים המגלים העדפה לצבע זה יהיו על פי רוב ילדים אופטימיים ויצירתיים המוכנים להיחשף לחוויות חדשות, ומגלים עצמאות ורצון להשפיע על החוקים והכללים סביבם.
ללא קשר להעדפתו של הילד צבע מסוים, חשוב לתת לו את החופש לבחור מבין כל הצבעים את הצבע המועדף עליו נכון לאותה תקופה, ולזכור את משמעות האלמנטים האחרים בציור התומכים בשימוש בצבע, כגון לחץ הציור, איכות הקו, מיקום במרחב ועוד.
קווים לדמותך
אתי בן- מיכאל חז'ז'
מוסמכת מטעם האגודה לגרפולוגיה מדעית ישראל
B.A. במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן-גוריון
מומחית לשפת גוף, בחינת מסמכים וגרפולוגיה משפטית
אתי בן- מיכאל חז'ז'
מוסמכת מטעם האגודה לגרפולוגיה מדעית ישראל
B.A. במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן-גוריון
מומחית לשפת גוף, בחינת מסמכים וגרפולוגיה משפטית